تخطى إلى المحتوى

دينا ماسبش حاجه (ريجيمنا فى الاسلام) 2024.

ازيكوا يا فتوكات

ديننا ماسبش حاجه

كلنا عارفين ان الاسلام اتكلم فى كل حاجه
لانه القران لكل مكان ولكل زمان
وان الاسلام اتكلم فى ادق التفاصيل الى اكتشفوها العلما فيما بعد

واحنا عارفين ده كويس

ريجيمنا فى الاسلام

حتى ده الاسلام ماسبهوش واتكلم فيه

الرسول صلى الله عليه وسلم ليه احاديث كتير اوى فى الاكل والشرب
والى احنا عارفينه كويس من واحنا صغيرين
الحديث ده
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
(ما ملأ ابن آدم وعاء شراً من بطنه بحسب ابن آدم أكلات يقمن صلبه فإن كان لا محالة فثلث لطعامه و ثلث لشرابه وثلث لنفسه) "[24].

قال ابن القيم رحمه الله : " ومراتب الغذاء ثلاثة : أحدها : مرتبه الحاجة والثانية : مرتبة الكفاية ، والثالثة : مرتبة الفضلة ،
فأخبر صلى الله عليه وسلم : أنه يكفيه لقيمات يقمن صلبه ، فلا تسقط قوته ولا تضعف معها ، فإن تجاوزها فليأكل في ثلث بطنه ، ويدع الثلث الآخر للماء ، والثالث للنفس وهذا من أنفع ما للبدن والقلب
، فإن البطن إذا امتلأ من الطعام ضاق عن الشراب ، فإذا ورد عليه الشراب ضاق عن النفس وعرض له الكرب والتعب بحمله بمنزلة حامل الحمل الثقيل
، هذا إلى ما يلزم من فساد القلب وكسل الجوارح عن الطاعات ، وتحركها في الشهوات التي يستلزمها الشبع ، فامتلاء البطن من الطعام مضر للقلب والبدن . هذا إذا كان دائماً أو أكثرياً ، وأما إذا كان في الأحيان ، فلا بأس به ،
فقد شرب أبو هريرة بحضرة النبي صلى الله عليه وسلم حتى قال : والذي بعثك بالحق لا أجد له مسلكاً ، وأكل الصحابة بحضرته مراراً حتى شبعوا، والشِّبَعُ المفرط يُضْعِفُ القِوى والبدن وإن أخصبه ، وإنما يَقْوى البدن بحسب ما يقبل من الغذاء لا بحسب كثرته ، ولما كان في الإنسان جزء أرضي ، وجزء هوائي ، وجزء مائي ؛ قسم النبي صلى الله عليه وسلم طعامه وشرابه ونفسه على الأجزاء الثلاثة "[25]

طيب بالنسبه لان احنا هنقسم بطننا ازاى لتلاته هقولكوا

كانوا زمان ايام الرسول صلى الله عليه وسلم بيقولوا
(نحن قوم لا ناكل حتى نجوع واذا اكلنا لا نشبع)

يا نهار ابيض يعنى معنى كده ان احنا نعد ناكل ناكل ومابنشبعش

لا المقصود هنا انك تقومى نص بطن يعنى ماتمليش بطنك على الاخر
وماتكليش الا لما تكونى جعانه
يعنى ماتكليش طفاسه

بالنسبه بقى للتجشؤ
اكيد كلنا عارفين معناها
عن ابن عمر رضي الله عنه قال : تجشأ رجل عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال : " كف عنا جشاءك ، فإن أكثرهم شبعاً في الدنيا ، أطولهم جوعاً يوم القيامة "[42] .

يا نهار ابيض
لا ده الواحد كده مايشبعش خالص نجوع فى الدنيا احسن مانجوع فى الاخره

بالنسبه للشرب
مش تقوليلى ببقى طالعه بيتنا واشرب جردل ميه وبرضه ببقى عايزة تانى عشان لو شربتى مايه النيل بالطريقه ديه مش هتشبعى هتملى بطنك على الفاضى
انا مش فاهمه بصراحه اهلك مش خايفين على كوباياتهم ولا ايه

الرسول صلى الله عليه وسلم كان بيشرب على 3 مرات من غير اسراف

وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلوا واشربوا وتصدقوا في غير إسراف ولا مخيلة "[45].
صدق رسول الله عليه وسلم

يعنى فى الاخر ماتمليش بطنك على الاخر اذا كان فى الاكل او الشرب لان ده بيودى فى الاخر لتختخه والتخن
لو عجبك الموضوع استنى الجزء التانى
ان شاء الله
والجزء التانى هيبقى عن الشرب ان شاء الله

احلى حاجه فى الموضوع ده انى باخد ثواب لما تصلو اعلى النبى
صلى الله عليه وسلم
فى امانه الله


راضيــــــ(بدينى)ـــــــه راضيــــــ(بدينى)ـــــــه 304754_9.gif برنسيسة فتكات Fatakat 304754 مع توامى فى بطن ماما – مـــــــــــــــ(القاهرة)ـــــصـــــــــــــــــــر

سبحان الله و بحمده

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.