تخطى إلى المحتوى

العتس شوربة لاه!بالشعيرية لاه!بالجزر لاه!مضروب في الخلاط لاه! ادخلي وشوفي الجديد 2024.

السلام عليكم

كلنا بناكل العتس بنعمله شوربة بالخضار ونضربه في الخلاط ونحطه على شعيرية مستوية ونفت فيه عيش وطبعا كلنا بناكله في الشتا لان الصيف حر ومش بنقدر نعمله عشان دي أكله شتويةوبتدفينا في الشتا ومش بنطيق الحر في الصيف وكمان لو فرض في يوم لقيتي التلاجة مفيهاش طماطم ولا جزر هتعملي ايه؟ بس اراهنك لو ما عملتيهوش طوووووووووووووووووووووووول الصيف وطول الشتا بتاع المواسم يا عتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت تتتتتتتتتتتتتتتس. اسم الله عليا.

شوفو
دي أكله تركية أخدتها من واحدة جارتي بتقول ان جدودها من تركيا ماعلينا المهم بتعمل ايه بقى ودي ست كبيرة مش صغيرة يعني بس بجد هتجربوها وتدعولي ومش هتستغنو عنها ايام الأكل القرديحي هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههه

تجيبي عتس اصفر نص كيلو مثلا او على قد عدد الأفراد اللي هتاكل ولنفترض انو نص كيلو تنقيه كويس جدا وتغسليه كويس خالص لحد الميه البيضه بتاعته ما تلاقيها نضفت وتحطي عليه ميه في حلة متوسطة يعني تملي نص الحلة ماشي؟ وتخرطي عليه بصلتين حجمهم متوسط تولعي النار لحد ما الميه بالعتس والبصل الني في ني تغلي.

تحطي عليهم ملح وفلفل وكمون وبابريكا وهتلاقيهم استوو اطفي عليهم وخليهم على جمب.

في صينية الومنيا تجيبي عيش بلدي وتقطعيه حتت صغيرة وتحمريه بزبدة على النار ولما ريحته الحلوة تطلع وينشف تحطيه في أطباق للتقديم وبعدين تغرفي عليه وهوا متحمر وناشف العيش يعني تغرفي عليه كبشة من العتس الجميل دا وممكن تحطي على العتس بعد ما تطفي عليه حتة زبدة هتخلي طعمه تحفة.

الطبق هيبقى عيش محمر وبعدين عتس على الوش وبعدين ممكن تحطي على الوش بقدونس ناعم وشوية بصل اخضر وتعصري ليمونة براحتك.

يارب تعجبكم وبالهنا والشفا……………………

وما تنسوش التقييم ……………………….. مواضيع هذا القسم برعاية

أم ملللللللللوك أم ملللللللللوك 205044_3.gif فتكات هايلة Fatakat 205044 القاهرة – مصر

سبحان الله و بحمده

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.