السلام عليكم ورحمه الله
الحمد لله ولدت من شهر وربنا رزقني برابع بنوته.
بس بعد ماشوفت الموت بعيني وربنا ردلي روحي تاني بعد مامت.واردلي اعيش حياه اخرى وارجع لبيتي واولادي وزوجي تاني
بفضل دعاء ناس كثيرة وبفضل عائله زوجي لي وقفت معايا.
احكيلكم قصتي وازاي نجوت من الموت باعجوبه.
كان يوم السبت حسيت بمغص من الفجر ولخبرتي عرفت انه طلق ولادة.استنيت لحد الصبح وصحيت بناتي الثلاثه نزلتهم عند عمهم اتصلت بزوجي للذهاب الى المستشفى.
روحت مستشفى الرواد.والدكتورة جات بعد ساعه كشفت عليا وقالت لي 6 اصابع خلاص انت بتولدي.وانا بقولها يا دكتورة لسه بدري شوي لسه مش حاسه بزنقه الراس يعني الطلق الجامد لي مش بنستحملوا.قالت عادي يالله عشان نخلص.المهم خلاص قلت اكيد هي فاهمه شغلها وادرى مني.نزلتي الميه ودخلوني غرفه الولادة.وهنا حسيت بالاغماء واني مش طبيعيه.بدت تضغط على بطني بقوة فظيعه.لدرجه اني قمت من السرير ومسكت اديها من الالم المهول لي حسيت بيه.البنت تحشرت في الحوض ومعرفتش تنزل.فاضطرت الدكتورة تشفطها يالشفاط.فشربت الميه وكان عاندها نقص حاد في الاكسجين.في نفس الوقت انا كان عاندي نزيف حاد والدكتورة سايباني بنزف واشتغلت على البنت ومجابتش دكتور اطفال.هي لما شافت اني خلاص بنزف ومفيش حل سابتني وراحت عند زوجي قالت له ان مراتك عندها تشنج وانتم مخبييين عليا.طبعا زوجي قالها ا زاي قصدك ايه عندها صرع قالت له اه.طبعا زوجي قالها مش ممكن اول مر ة اسمع الكلام ده.
المهم دخل عليا زوجي عليا لقاني مفتحه عيني وفمي وبقع حمرا كبيرو في كل جسمي وغرقانه في بحر دم.راح اتصل بسرعه بصاحبو دكتور نسا وبفضل ربنا كان جنب المستشفى.واول مادخل الدكتورة المجرمه قالت له تسمم حمل.وقتها كمت نزفت 80%
عشان يوقف النزيف اضطر يدخل ايدو من تحت ويمسك الرحم اتصلوا بسرعه باسعاف مستشفى الجلاء في وسط البلد فضل ماسكني بالوضع ده اكثر من ساعه.والمشكل الاكبر هي فصيله دمي لي هي ab- وهي انذر فصيله مش موجودة خالص.راحوا لبنك الدم عشان ياخدوا كيس واحد بس لازم اربع اكياس دم فصيله تانيه وكل كيس تاخدو تدفع 300جنيه وانا كنت محتاجه اكياس كثي اوي.طبعا كل الناس لي بنعرفهم راحوا يتبرعوا بالدم.وكل الي يجي يجيب معه حد تاني عشان يتبرع.وفي المستشفى كان في كيسين بتاع ست فضلو وهما لي انقذوني.النزيف مرضيش يوقف وبدات انزف من فمي وانفي وخلاص هنا الاطباء استسلموا عشان القلب وقف.لكن رحمت الله كبيرة.الروح رجعت تاني ابى الله الا ان ارجع لبناتي اكبرهم 7سنين.
وعشان يوقفوا النزيف مكنش في حل تاني غير انهم يستاصلو ا الرحم وفعلا زوجي وافق على طول.الاطباء كلهم تعبوا ومتوقعوش خالص اني ممكن اعيش
شالوا الرحم وحطوا مكانو فوط عشان يوقف النزيف وخيطوا الجرح على اساس تاني يوم يفتحوا تاني ويشيلوا الفوط كل ده وانا لسه في غيبوبه تاني يوم عرفت افتح عيني ومتحوطه بكل الاجهزة من تنفس صناعي وجهاز القلب مع الام مبرحه في البطن سمعت زوجي فعملت المستحيل عشان اعمل اي حركه يعرف اني سامعاه وحاسه بيه عرفت افتح عيني بسيط اوي
وكان لازم ياخدوني تاني للعمليات عشان يشيلوا الفوط وكانوا خايفين اوي لاحسن النزيف يرجع تاني والحمد لله ربنا لطف ماحصلش حاجه
فضلت في العنايه المركزة 5 ايام شوفت فيهم وسمعت واتحطيت في مواقف لا يعلم بيها غير ربنا الحمد لله على كل حال
كان كل ده ممكن مايحصلش لو كانت الدكتورة تدخلت في الوقت المناسب وعرفت تتصرف
مش مسمحاها لا في الدنيا ولا في الاخرة كذبت علي وعلى الدكاترة عشان تبرئ نفسها وانها غير مسؤوله على لي حصل لي وان شاء الله حاخد حقي منها في الدنيا قبل الاخرة
حرمتني من الخلفه حرمتني من ارضع بنتي عشان مفيش رحم والرضاعه ليها علاقه بالرحم فمنزلش الحليب خلتني اعيش ايام شوفت فيها الام مبرحه واعراض نقل الدم والنزيف الحاد لحد دلوقتي حاسه اني مش طبيعيه وكانت حتحرم عيالي مني وتيتمهم بسبب عدم خبرتها
وصاحب مستشفى الرواد اول ماحصل قال لزوجي انها اخطات بحضور شهود وانها السبب في لي حصل وانها مش حتدخل المستشفى تاني
وانها حتدفع تعويض او ديه
اول ماعروحت البيت زوجي اتصل بالدكتورة عشان يقابلها في الرواد صاحب المستشفى انكر كل شئ وقال ان ده بيحصل وعادي والدكتورة مااخطاتش في حاجه وداها تقرير بانها غير مسؤوله عن لي حصل وانها تولد في المستشفى في اي وقت
طبعا زوجي هزاهم كلهم في المستشفى وكان صوتهممسمع للكل وحصلت خناقه جامده
واخ زوجي قالو اتق الله دي شهاده قدام ربنا حتتحاسب عليها راح رد عليه قالو ملكش دعوة بالاخرة احنا في الدنيا دلوقتي
مش حقول غير حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا دكتورة نرمين قنديل فاروق
مكانها في حدائق المعادي جنب مسجد الخليل اي حد بيعرفها ياريت مايروحش عاندها ويحذر الناس منها
كان هذا جزء بسيط لما عانيته
lalla ikram lalla ikram images/avatars/orangeflower.gif فتكات نشيطة Fatakat 226587 القاهرة الساهرة – مصر
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويصبرك
اريد التواصل مع زوج حضرتك على الايميل لان نفس الدكتورة عملت كارثة قريب مع اختى ولكن اهون ممن اللى حصل لحضرتك
م. محمود يوسف