تخطى إلى المحتوى

الم الضرس شىء فظيع خصوصا بالليل وفرصة تواجد الاطباء قليلة(هنا الحل تعالى اتعرفى عليه 2024.

  • بواسطة

حبيباتى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لى كام يوم ومعايا الم فى ضرسى بدا خفيف واشتد وكل ما مر الوقت يشد اكتر وبالامس كان اشد يوم على وكل خمس ساعات لازم اخد مسكنه وكمان شغاله بالقرنفل
وذلك شىء مؤقت على بال لما اسافر وادخل فمى ورشة التصليح لان كام ضرس عاوزين تصليح فقلت اسافر لطبيب شاطر عشان بالمره اعمل باقى الضروس فمن هنا لموعد السفر والالم بيزيد بتاع الضرس فدخل على جوجل فوجدت الصفحه دى شعرت انها مفيده اوى اوى اوى فحبيت افيدكم بها كما استفدت
وان شاء الله ساطبق بعض ما جاء بها على بال موعد السفر وهابقى اقولك النتائج
بس مش طالبه منكم الا حاجه واحده الدعااااااااااااء لى بالشفاء من كل داء ومرض بالله عليكم ادعولى وبظهر الغيب
لان ضروسى وجعانى وكمان طالعه لى حبايه داخل حلمة الثدى والله اعلم ايه دى وربنا يسترررررررررررر ادينى بدهنها بمطحون حبة البركه وزيت زيتون وكمان نوعين مراهم كانوا عندى ادعولى انها تروح خالص يااااااااااااارب لانى خايفه بجد انى اروح اكشف او اعمل اشعه
وكل يوم اجسها اشوفها صغر حجمها ولا ايه نفسى الاحظ حتى ان حجمها صغر من العلاج عشان اطمنننننننننننننننننننننننن

طولت عليكم تعالوا باه للموضوع الاساسى :::
==========================
كيف أوقف ألم الأسنان " سؤال يطرح الكثيرون.. وغالبيتهم يبحثون في الصيدليات عن أدوية فعالة وفورية لتخفيف ذلك الألم.
هناك العديد من الأفكار المفيدة لعلاج ألم الأسنان، يمكن إجراءها منزلياً، وبمستحضرات طبيعية تماماً، وهي لا تسبب مشكلات صحية أو آثاراً جانبية.. وستكون مفيدة بإذن الله في تخفيف الألم والانزعاج الناجم عن الألم. ومنها:

– يعتبر زيت الثوم علاجاً فعالاً لتخفيف ألم الأسنان وحساسيتها للحرارة والبرودة وذلك بوضع بضع قطرات منه على التشققات والفجوات الموجودة في السن.

– يضاف 3 ملاعق صغيرة من الملح لماء دافئ ويستعمل كغسول فموي، وذلك لأن الملح يطهر المنطقة المحيطة بالسن الملتهب، ويعمل على سحب السوائل التي تسبب التورم والألم.

– تضاف بضع قطرات من زيت شجرة الشاي إلى الماء ويستعمل كغسول فموي للمضمضة، مع تجنب بلعه. فهو يقلل من حساسية عصب السن الذي يسبب الشعور بالألم.

– تمزج بودرة القرفة مع خمس ملاعق من العسل وتوضع كمية صغيرة من ذلك المزيج مباشرة على السن المؤلم، ويفضل تكرار هذه الوصفة مرتين أو ثلاث مرات يومياً حتى يزول الألم.

– يعد الشاي الأخضر مادة فعالة في الوقاية من العدوى، كما تعد مضاداً جيداً للالتهاب، بالإضافة إلى ذلك فإن الكثيرين لا يعرفون آثاره الجيدة على ألم الأسنان.. وللاستفادة منه في ذلك، تناولي فنجانين من الشاي الأخضر يومياً لعلاج ألم الأسنان.


ماشروم(عيش الغراب) ماشروم(عيش الغراب) فتكات ست الكل Fatakat 249674 مصر – مصر

سبحان الله و بحمده

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.