النقاب بين الفضل والفرض والوجوب


بصوا يابنات كتر الكلام كتير اووى عن النقاب وناس كتير رفضاه وفى ناس بتقول انه مش من الدين
وناس تقول ده فضيله
وناس تقول ده واجب مش اكتر

لكن انا هقولكم ماتيجوا نتدبر ايه الحجاب فى القران ونشوف معناها والاحاديث النبويه الشريفه اللى تبعتها

الايه كان بدايتها نداء للرسول عليه افضل الصلاه والسلام انه يوصلنا فرضيه الحجاب وامر الله عز وجل لنساء الامه بالحجاب فقال الله تعالى (ياايها النبى قل للازواجك وبناتك ونساء المؤمنين)

اذن النداء مكانش خاص بنساء النبى
ولا بناته
لكن كان خاص كمان بنساء المؤمنين اللى هم من ايام الرسول عليه افضل والسلام ولحد موت اخر مؤمن على باطن الارض

طب النداء كان ليهم والتخصيص والعام فيه …النداء كان لفرض الحجاب فقال الله تعالى (ان يدنين عليهن من جلابيبهن )

والادناء ياجماعه انه يكون من اول الراس حتى اخمص القدم يعنى من الاخر زى الخيمه كدا مش باين ولا حته من جسمها يعنى اللبس ميكونش لا بيشف ولا بيجسم ولا بيوصف …واللبس ده ممكن يكون عباره عن خمار او عن الاسدال والملحفه

طيب يارب هى دى شروط الحجاب بس اللى امرتنا به

لكن ربنا وصف لنا اكتر شكل الحجاب عشان تكون اكتملت شروط الحجاب كلها

(ذلك ادنى ان يعرفن فلا يؤذين)
طب ياجماعه هما النساء هيتعرفوا بايه هيتعرفوا بوجوهم يعنى فرضا واحده ماشيه ولا بسه الاسدال او الخمار فانا هعرفها من ملامح وشها انها فلانه لكن ربنا قال ذلك ادنى ان يعرفن …يعنى مينفعش امشى واكون عارفاها طب ليه يارب كدا فربنا وضح الغرض من الحجاب هو عدم ايذاء النساء

طب ياجماعه تعالوا نبص لفهم نساء المؤمنين وقت اما وصلهم الايه من ازواجهم

(( عن ام سلمه قالت لما انزل الله تعالى يدنين عليهن من جلابيبهن قالت خرجت نساء الانصار كأن على رؤسهن الغربال من السكينه وعليهن اكسيه سود يلبسنها)) .

طب شوفوا فهم الصحاب للايه وتفسيرهم لسبب نزول الايه

حدثني محمد بن سعد قال : ثني أبي قال : ثني عمي قال : ثني أبي ، عن أبيه ، عن ابن عباس ، قوله ( يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ) إلى قوله ( وكان الله غفورا رحيما ) قال : كانت الحرة تلبس لباس الأمة فأمر الله نساء المؤمنين أن يدنين عليهن من جلابيبهن . وإدناء الجلباب : أن تقنع وتشد على جبينها .

حدثنا بشر قال : ثنا يزيد قال : ثنا سعيد ، عن قتادة ، قوله ( يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين ) أخذ الله عليهن إذا خرجن أن يقنعن على الحواجب ( ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين ) وقد كانت المملوكة إذا مرت تناولوها بالإيذاء ، فنهى الله الحرائر أن يتشبهن بالإماء .

حدثني محمد بن عمرو قال : ثنا أبو عاصم قال : ثنا عيسى ، وحدثني الحارث قال : ثنا الحسن قال : ثنا ورقاء جميعا ، عن ابن أبي نجيح ، عن مجاهد قوله ( يدنين عليهن من جلابيبهن ) يتجلببن فيعلم أنهن حرائر فلا يعرض لهن فاسق بأذى من قول ولا ريبة .

حدثنا ابن حميد قال : ثنا حكام ، عن عنبسة ، عمن حدثه ، عن أبي صالح قال : [ ص: 326 ] قدم النبي – صلى الله عليه وسلم – المدينة على غير منزل ، فكان نساء النبي – صلى الله عليه وسلم – وغيرهن إذا كان الليل خرجن يقضين حوائجهن . وكان رجال يجلسون على الطريق للغزل . فأنزل الله ( يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ) يقنعن بالجلباب حتى تعرف الأمة من الحرة .

وقوله ( ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين ) يقول – تعالى ذكره – : إدناؤهن جلابيبهن إذا أدنينها عليهن أقرب وأحرى أن يعرفن ممن مررن به ، ويعلموا أنهن لسن بإماء فيتنكبوا عن أذاهن بقول مكروه ، أو تعرض بريبة ( وكان الله غفورا ) لما سلف منهن من تركهن إدناءهن الجلابيب عليهن ( رحيما ) بهن أن يعاقبهن بعد توبتهن بإدناء الجلابيب عليهن .

يعنى نفهم بقى ان وقتها كان اتفرض على الحرائر لبس النقاب

وكانت الاماء بيرتدوا الخمار فقط

وفرض النقاب للتمييز بين الحره والامه لعدم ايذاء الحرائر

فسبحان من كرم نساء المؤمنين بالحجاب وميزهم به عن سائر النساء

دليل على ان النقاب كان من اللبس الموجود فى عهد رسول الله

حديث لا تنتقب المحرمه ولا ترتدى القفازين ..وده دليل على ان النقاب والجوانتى كانوا موجدين فى عهد الرسول عليه افضل الصلاه والسلام

اما انا بقى قبل ماالبس النقاب دعيت دعوه
قلت يــــــــــــــارب ان كان النقاب احب اليك من اى لبس تانى فاعنى على ارتداءه فى اقرب وقت وثبتنى عليه

فسبحان الملك يسرلى لبسه تانى يوم وثبتنى عليه واغلق عليا ابواب كثيره من المعاصى
زى حب الغناء
والدنيا
والتلفزيون
وعنى على استبدال صحبه السوء بصحبه الاخيار وثبتنى بفضله وجنبنى وسوسه الشيطان

الا يكفيكم هذا السبب للاقتناع بفرض النقاب

_____________________________________
معلومه بسيطه عند وفاه المراءه تكفن وترتدى ازار والنقاب

فلو مش لبستيه وانتى حيه هتلبسيه غصب عنك وانتى ميته للانه فرض وواجب التنفيذ

ملكه حياه ادم ملكه حياه ادم 419187_1.gif فتكات حبوبة Fatakat 419187 الاسماعيليه – egypt

لقراءة ردود و اجابات الأعضاء على هذا الموضوع اضغط هناسبحان الله و بحمده

أضف تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.